Hoe werkt de zoekfunctie in Magento 2? - FireMultimedia

Hoe werkt de zoekfunctie in Magento 2?

Optimalisatie van de zoekfunctie helpt jouw klant om makkelijk een product te vinden waar ze naar op zoek zijn. Deze handleiding vertelt meer over de werking van de zoekfunctie en hoe je de zoekresultaten kunt verbeteren.

De zoekfunctie in Magento 2 kan alleen producten doorzoeken. Dit betekend dat bijvoorbeeld categorieën en cms pagina’s niet naar voren komen in de zoekresultaten. Wil je dit wel dan is het goed om te weten dat er diverse modules op de markt zijn die dit mogelijk maken.

Wat is Quick search en Advanced search?

Magento kent twee verschillende zoekfuncties. Namelijk de Quick search en de Advanced search. De Quick search is vrijwel altijd bereikbaar via de header. De advanced search alleen via een aparte pagina en word zelden gebruikt.

Quick search

Via één tekstvak via de header of de quick search pagina kan er makkelijk en snel gezocht worden in de productcatalogus. De meeste webshops gebruiken de Quick search functionaliteit.

Advanced search

De advanced search laat bezoekers via een uitgebreider formulier zoeken in de productcatalogus. Het formulier bevat meerdere tekstvelden. Elk tekstveld hoort bij een productattribuut. Via de attribuutinstellingen kunnen attributen / tekstvelden toegevoegd worden aan het formulier.

Ga naar http://magento2demo.firemultimedia.nl/catalogsearch/advanced/ om de advanced search te proberen op onze Magento 2 demo omgeving.

Hoe kun je de zoekresultaten verbeteren?

Je kunt invloed uitoefenen op de werking van de zoekresultaten. Bijvoorbeeld door de productdata te verbeteren en de configuratie van attributen beter af te stellen. De productdata spreekt voor zich: Als je wilt dat een product gevonden word op een bepaald zoekwoord moet dat zoekwoord wel voorkomen in de productdata.

Bij elk productattribuut kun je instellen of de data ingevuld bij dit attribuut gebruikt word voor de zoekfunctie. Je kunt zo bijvoorbeeld de lange omschrijving of het attribuut merk toevoegen. Dit werkt als volgt:

  1. Ga naar Stores > Attributes >Product
  2. Klik het attribuut aan dat je wilt aanpassen.
  3. Ga naar het tabblad “Storefront Properties“. Je kunt hier het volgende gerelateerd aan de zoekfunctie instellen:
    • Use in Search: Yes om mee te nemen in de zoekresultaten. No om niet mee te nemen in de zoekresultaten.
    • Search Weight Hoe zwaar moet dit attribuut wegen. Lees hieronder verder voor meer info.
    • Visible in Advanced Search: Wil je het attribuut toevoegen aan Advanced search kies dan voor Yes. Gebruik je de Advanced search niet of wil je het attribuut niet toevoegen aan Advanced search kies dan voor No.

Volgorde zoekresultaten beïnvloeden

Bij productattributen die zijn ingeschakeld voor de zoekfunctie kun je opgeven hoe zwaar ze wegen in de zoekresultaten (Search Weight). Attributen met een hoger gewicht tellen zwaarder mee in de zoekresultaten dan attributen met een lager gewicht. Voorbeeld: Stel er is een attribuut “kleur” met een gewicht van 3 en een attribuut “omschrijving” met een gewicht van 1. Je zoekt op “rood”. Sommige producten hebben bij het attribuut kleur het label rood. Sommige producten hebben alleen in de omschrijving het woord rood staan. De producten die bij het attribuut kleur het label rood hebben komen hoger in de zoekresultaten.

In de praktijk geef je de productnaam, SKU, merk en kleur vaak een hoog gewicht mee. Omschrijving en lange omschrijving vaak een lager gewicht. Heb je veel algemene info in de omschrijving staan dan kun je deze soms beter niet meenemen voor de zoekfunctie.

Gerelateerde items